Investorer og exitstrategi
Jeg har siden 2006 været involveret i flere end 100 kapitaltilførsler med investorer, og har indgående kendskab til forhandlingsprocesserne, og ved hvad der kræves og forventes af partnerne.
At have en exitstrategi er i mine øjne afgørende essentielt for et selskabs langsigtede udviklingsplan. Det er et område, som ofte er overset, men det bør have stort fokus for en bestyrelse.
Jeg anbefaler, at man kigger på selskabets ejerandele som et produkt, hvor kunderne er kapitalejere, og hvor man identificerer de mest oplagte exit-scenarier fx:
- Børsnotering
- Salg til en industriel køber
- Salg til en kapitalfond
- Salg til en konkurrent
At udarbejde en exitstrategi, er en god mulighed for at stille de store spørgsmål:
- Hvordan ser tingene ud om 5-10 år – markeder, produkter, kunder
- Hvordan kommer vi derhen år for år
- Hvordan reagerer vi løbende på muligheder og henvendelser fra investorer, fusionspartnere og mulige købere
En exitstrategi kan sagtens være at beholde virksomheden fx i fondseje eller familiens eje, men så er det også fint at få det formuleret. Det kan være en udmærket exitstrategi, som fx giver mulighed for at tænke yderst langsigtet og strategisk.